Monday, June 16, 2014

GHAZAL MELAYU JOHOR

Ghazal Melayu Johor
Ghazal merupakan satu bentuk nyanyian puisi yang sangat terkenal di Tanah Arab sejak zaman sebelum Islam lagi. Ghazal dalam masyarakat Melayu terdapat dalam dua bentuk, iaitu bentuk muzik dan bentuk puisi. Ghazal dalam bentuk muzik dipersembahkan untuk tontonan dan didapati dalam dua jenis. Pertama Ghazal yang terkenal di Selatan Semenanjung Malaysia, terutama di negeri Johor. Kedua, ghazal yang terdapat di Utara Semenanjung Malaysia, iaitu Kedah dan Perak. Selain itu, ghazal dalam bentuk puisi pula ditulis dan terdapat dalam buku-buku kesusasteraan Melayu Tradisional, misalnya dalam Taj As- Salatin.

Pada awalnya muzik ghazal dimainkan dengan menggunkan Sharinggi, sitar, harmonium dan tabla. Orang-orang Melayu kemudian mengubahnya kepada alat-alat yang lebih mudah seperti violin yang berasal dari negeri barat, yang menggantikan sharinggi. Manakala gambus yang berasal dari Aarab digunakan dalam muzik ghazal untuk menggantikan penggunaan alat muzik sitar. Hanya penggunan harmonium dan tabla dikekalkan.



Irma ghazal dikatakan mengandungi irama yang serupa dengan irama yang terdapat dalam rubaiyat, iaitu yang dinamakan Hajaz. Ghazal juga menyerupai qasidah dari segi bentuk dan corak iramanya Cuma kandungan qasidah itu lebih panjang.



Kebanyakan lagu ghazal dicipta dan diberi tajuk secara spontan. Hal ini bermaksud lagu ghazal dicipta di mana-mana dan pada bila-bila masa. Justeru, lagu-lagu ghazal dari segi penciptaannya mencerminkan masyarakat semasa, misalnya lagu Pak Ngah Balik.



(Sumber: Rohaya Ahmad, Ghazal Melayu Johor)


Penulis : Rohaya Ahmad
Penerbit: Yayasan Warisan Johor
Tahun: 2007
Bil. Muka Surat: 192
Kulit : Lembut
Harga Asal: RM38.00 
Pos Laju: RM 6.00 (S.M) RM 9.00 (Sabah/Sarawak)

Stok: Ada

0 ulasan:

Post a Comment