Friday, June 13, 2014

POLITIK KERAJAAN JOHOR 1718-1862

Politik Kerajaan Johor 1718 - 1862
Sekitar abad ke-18 dan ke-19, memperlihatkan beberapa fenomena politik dalam negeri Johor. Terutamanya ekoran daripada kemasukan pengaruh Bugis dan kuasa barat, politik Johor mengalami beberapa perubahan. Untuk membuat kajian perihal politik Johor, selain penggunaan sumber Barat dan tulisan sarjana-sarjana Barat, fenomena politik ini boleh juga dilihat dari kaca mata penulis tempatan ataupun melalui manuskrip Melayu. 

Buku ini membincangkan tentang fenomena-fenomena yang berkaitan dengan aspek politik dalam Kerajaan Johor dalam tempoh-tempoh abad ke-18 dan ke-19. Tahun 1699 memperlihatkan penggantian kesultanan Kerajaan Johor daripada warisan kesultanan Melaka kepada keluarga Bendahara. 

Seperkara yang tidak dapat dinafikan, politik kerajaan Melayu sangat berkait rapat dengan peperangan. Institusi peperangan sebenarnya menjadi salah satu unsur utama dalam memastikan kewujudan dan kekuatan sesebuah kerajaan. 

Oleh itu, kajian ini berusaha melihat situasi politik Johor yang dipaparkan di dalam manuskrip Melayu (terutamanya Tuhfat al-Nafis) disamping membandingkan paparan ini dengan sumber-sumber lain terutamanya sumber British.


Penulis: Mardiana Nordin
Penerbit: Yayasan Warisan Johor
Tahun: 2008
Bil. Muka Surat: 248
Kulit: Lembut
Harga: RM 38.00
Pos Laju: RM10.00

0 ulasan:

Post a Comment